Thursday 17 October 2013

Be Positive :)

Bismillah.

Ada 2 jenis Negatif dalam kehidupan kita. Satu, negativity dari luar. Mungkin dari keluarga kita, dari kawan-kawan, dan sebagainya. Kita aware yang kata-kata negatif dari mereka perlu kita atasi dengan kebijaksanaan, kekuatan, dan motivasi yang kuat. Banyak sangat quotes yang dihasilkan tentang negativity yang ini.









Banyak kan?

Tapi kita sering terlupa nak mengukuhkan diri kita dalam mengatasi Negativity dalaman kita sendiri.



The fact is, the greatest thief alive is NOT people around us. They are 2nd dangerous. Yang paling merbahaya sekali adalah negativity dalam minda kita sendiri. Siapakah mereka?

NEGATIF PADA DIRI SENDIRI


"Saya terlalu pemalu untuk buat ni..."

"Saya memang jenis penakut...tak pandai cakap..."
"Saya terlalu gemuk untuk menjadi kurus."
"Saya dah takde harapan...orang macam saya ni mana boleh___"
"Saya takde nasib baik dalam hidup. Saya tak boleh berjaya mcm org2 yang bernasib baik tu..."



Ini namanya pencuri paling merbahaya. Minda kita bukannya mencuri 1 atau 2 juta ringgit dari kita. Minda kita mencuri sebuah nilai MASA HADAPAN, yang nilainya tak boleh digambarkan dalam sebarang bentuk wang! Masa depan kita dari segi Wang, Kerjaya, Kegembiraan, Ketenangan, Kepuasan, dan sebagainya. Nilai impian-impian yang dicuri. Pencuri mana lagi yang mampu mengambil semuanya?



"YOU ARE A VICTIM OF YOUR OWN MIND"


Jika wang kita diambil, kita boleh hasilkannya semula.
Jika harapan diambil oleh minda kita sendiri, kita miskin sampai bila-bila.


While we are afraid of all the kinds of crazy things happening around the world, the one that can be the most dangerous in killing yourself OR your bestfriend that will keep you going, IS YOU.

So let's start building your dreams, draw your future, and tell yourself you can achieve it INSYAALLAH. :)



NEGATIF PADA ORANG SEKELILING

Bersikap negatif terhadap diri sendiri adalah stage 1. Takdelah berapa kritikal sangat. Once you realized that the only thing you have to do is to learn to love, appreciate, and trust in yourself. Tapi bila masuk cari salah orang lain ni, dah macam cancer stage 4. Susah sikit nak therapy. Too deep into negative world.


But I'm pretty sure it's kind of the same. "The busier you are, the lesser mistakes you see in others." In the other way,"The more time you have, the more mistakes you see in others."




"They shouldn't be saying it like this."
"He shouldn't be doing it that way."
"What he says hurt me."

Antara step nak mengatasi adalah TAHU yang masalahnya bukan orang lain tetapi diri kita sendiri. Racunnya adalah kita, bukan orang lain.


Betullah kata Aunty Kamilah, "kecil hati menunjukkan kita tak matang". And a quote says, "Growing up is never easy."

If we live our life with a goal everyday, and our times are spend sepenuhnya dengan aktiviti-aktiviti yang mendekatkan kita dengan goal kita, we will be very busy in achieving our goals. And even if we see something we don't like, we are gonna let go. (benda-benda yg tak berkaitan dengan agama maksud saya. Eg: Gaya tutur cakap, pendapat orang lain)



MY FRIENDS, FAMILY, SPOUSE DISAPPOINT ME


Dulu time kecik-kecik, zaman sekolah, aku pun rasa la jugak keadaan "Bila aku susah, takde orang nak kawan." Bila dan besar ni, ayat ni mengandungi maksud yang jauh lebih mendalam. Memang betul kawan waktu susah tu tak ramai, tapi kalau ramai pun TAK BEST! Dah besar-besar ni, I prefer my closest diamond friends je yang tahu keadaan aku. Itu pun most of the time mereka tak tahu keadaan aku kalau tengah sedih sebab aku rasa mcm terlalu berat even untuk diungkapkan. Dan lebih mudah untuk meluahkan pada Allah je. And I thought, kawan bila susah takde, kerana itu sebaiknya...



Kadang-kadang, bukannya orang yang tiada bersama kita bila kita susah. Tapi kita yang suka push people away by expecting perfections from everyone. Learn to dance with the people, everyone around us is just another reason for us to smile another day. It is beautiful, if we learn to appreciate each and everyone that walk in front of us. Subhanallah...

Kadang-kadang diorang bukannya akan ada untuk wipe our tears, or untuk dengar masalah kita. Tapi mereka menjadi diri mereka sendiri, tak perlu tahu pun kita ada masalah, kita dah boleh tersenyum dan lupakan masalah kita. 



UNDER STRESS


Kalau tengah stress, banyakla syaitan akan lebih mudah masuk ke dalam minda dan hati kita. Waktu ni berganda-ganda lagi negatif pada diri sendiri dan orang lain. Sometimes if we listen to ourselves under stress, macam tak masuk akal segala benda yang kita cakap. So it's better bila tengah stress tu kurang berinteraksi dengan orang lain sikit. Time tu orang pun salah, kita pun benci diri sendiri. Pernah rasa tak?


I don't know about you guys, but for me, I HAVE A HUGE CHALLENGE IN CONTROLLING MY EMOTIONS. HUGE!!  SUSAH.





Kadang-kadang stress sangat sampai dapat penyakit-penyakit akibat dari stress yang melampau. TENSE!!!

We have been through a lot. And we hid it well. Sebab tula tak ramai orang tahu. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan.


Just keep holding on. Sometimes benda-benda ni ambil masa 3 tahun untuk bina diri kita. Dalam jangka masa 3 tahun tu, ada yang give up, ada yang lemah semangat, ada yang accept diri akan menjadi lemah sampai bila-bila. Ada 5% je yang akan terus bangun balik untuk kali ke-100, dan mendapat ganjaran atas segala pengorbanan mereka. 


"I have been through all kinds of stress, but I never let go. Why is it so easy for you to let go?" Bisikan hati jela. Lepas tu aku doa mereka kembali lebih kuat. Semuanya pun dari Allah.


Kalau rasa down terus nak menyepi kejap, tanyalah diri balik, "Why is it so easy for me to let go?" Mungkin kemahuan tak sebesar pengorbanan yang bakal dilakukan? Mungkin...

The real success is not "How you lead a life without stress/with minimum stress" but it is about "How you manage your life and stress, and still happy and grateful." Yes. another key is to be grateful.

Our trainer for stress management kita is Allah. Allah yang hantarkan ujian dalam segala bentuk, dan kita kena belajar mengatasinya. Cara mengatasi? Semua dah tertera dalam kitab Al-Quran. Knowing that it is all from Allah, kita akan lebih tenang melangkah sampai ke penguhujungnya, rather than berhenti di satu station dan menangis berpanjangan. 


TIPS MENGATASI STRESS

Kalau stress, penting sangat nak kena ada clear stress management!! Barulah layak menjadi distributor Herbalife yang pantas. Kalau tak boleh manage stress confirmla tak boleh pantas kan? Hehe.

1- Banyakkan membaca Al-Quran

2- Spend 1 hour a day for Physical Activities / Rehlah / Outdoor
(Kalau aku takdela Physical Activity sangat hehe. I spent 1 hour a day for a walk in a park, or swimming kat pool condo, with Asiyah)

3- Plan your week well, supaya takde masa terbuang. Dan pembahagian masa seimbang Make sure in your time management diikut dengan penuh disiplin InsyaAllah kurang stress pada kehidupan yang rapi.

4- Go Roadshows!! Jumpa new people dapat hilangkan stress sekejap.

5- SPA/Massage. Buat Spa sendiri kat rumah pun takpe. :p Guna Outer Nutrition Herbalife!

6- Talk to your loved ones. (Eg: Ibu ayah, Kakak)

Akhir kata, Mari kita fokus pada kesihatan akal dan minda sendiri. Jangan racun diri dengan keburukan diri dan orang lain. Sayangi diri dan orang lain. Bersyukur pada kehadiran setiap insan dalam hidup kita sama ada yang baik atau yang tak baik.  




No comments: