Saturday 15 June 2013

Pedihnya 'hadiah' awak


Dalam riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda (bermaksud) : 


Hak Muslim terhadap Muslim yang lain ada 6 perkara iaitu jikalau engkau bertemu dengannya, maka berilah salam kepadanya, jika ia mengundangmu, maka kabulkanlah undangannya, jikalau ia meminta nasihat, maka berilah ia nasihat, jikalau ia bersin kemudian mengucapkan "Alhamdulillah", maka taymitkan ia, jikalau ia sakit, ziarahlah ia, jika ia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya
. 

Bismillah . In the name of Allah Ar Rahman Ar Rahim..

Kita semua pernah kena tarbiyah kan ? atau erti kata lain , kita ni kena 'basuh' , nasihat , tegur dan seumpamanya. Tapi , jarang sangat nasihat itu manis. Dah nama pun nasihat ; khabar dari orang lain untuk memperbaiki diri kita. Mestilah pedihkan ? Mostly rasa macam mencucuk2 hati , telinga n iman kita.

Tapi , tahukah kita , nasihat itu salah satu hak muslim terhadap muslim yang lain. Nasihat itu umpama alarm , baja atau peringatan kepada manusia yang fitrahnya senang terleka dan lupa.

Itulah hikmah azan dilaungkan. Walaupun kita tahu waktu sekian-sekian akan masuk waktu solat , tapi muazzin tetap laungkan azan kan ? :) sebab azan itu peringatan untuk manusia agar segera solat :) Indahnyaa Islam.










Di alam maya , kita ni senang je nak beri peringatan , tapi dalam masa yg sama adakah kita senang nak terima nasihat dan peringatan itu ? hanya hati yang bersih sahaja mampu terkesan dengan setiap peringatan yg dituju kepadanya. Sebab apa ? Sebab dia percaya itulah peluang untuk dia lebih dengan dengan Tuhannya. 

Insan yang menerima insan adalah insan yang bersifat hamba. Hamba Allah. Dia tahu dia hanya hamba , sebab itu dia terima nasihat seadanya.


NASIHAT itu umpama batu asah .MANUSIA itu pisau yang tumpul .

Batu asah perlu digosok berkali-kali demi menajamkan pisau yg tumpul.


Semoga kita semua melaksanakan hak Muslim lain dan menjalankan tugas kita sebagai Muslim agar terus saling ingat mengingatkan , dan berjiwa hamba untuk menerima segala teguran pedih untuk menajamkan iman kita. Amiin :)

No comments: